خیر، آقای بردیا، نباید

بردیای عزیز

 بسیار لطف می کنید که به عنوان شاعر مرا دوست دارید. این انتخاب شماست. به عنوان ساقی قهرمان من با شما قراردادی در زمینه ی دوست داشته شدن و تحت چه نامی دوست داشته شدن ندارم.

تمام مسأله سر این است، دقت می کنید؟ تمام مسأله سر این است که شخص من به عنوان فرد، زن، بارونی، کونی، جنده، شاعر، آدم تصمیم بگیرم دوست داشته بشوم یا نه و توسط چه کسانی و به چه قیمتی.

شما مختارید این شاعر را بخوانید، نخوانید، دوست داشته باشید نداشته باشید اما حق شما در همانجا تمام می شود. اجازه ندارید به این آدم اجازه ی ظاهر شدن تحت نام خودش و با هویت خودش را ندهید هر چند که در فرهنگ شما این اجازه همراه قلم و اجازه ی چاپ و مشت و چاقو دست برادران و خواهران آدم است اما قاعده ی انسانیت ایجاب می کند که شما این اجازه را نداشته باشید.

من، ساقی قهرمان، پیش از آن که شاعر باشم زن ام و بارونی ام دوست عزیز. می توانم بگویم کونی ام ولی به زن های کونی می گویند بارونی، پس تصحیح کنید، در فرهنگ شما به مردهای همجنسگرا می گویند کونی، به زن های همجنسگرا می گویند بارونی.  قبول بفرمایید که تا این هویت را از من قبول نفرمایید شعرهای من شما را پشت در بسته نگه می دارند. واقعیت این است که آن شعرها که شاعرشان را «دوست دارید» از قلم یک زن، یک زن همجنسگرا، یک جنده، یک کونی یک بارونی  یک وقیح، به قلم جاری شده اند و واقعیت این است که چیز زیادی هم  مطابق سلیقه ی شما در این شعرها یافت نمیشود و به نظر می آید اصولا شما تمایل دارید به این شاعر نظر لطف داشته باشید، اما به چه قیمتی؟ به قیمت پنهان شدن جنده پشت حجاب عرف؟ تظاهر به معصومیت؟ طلب بخشش؟

من باید از مردم ایران عذرخواهی کنم؟ چشم.

بابت چی؟

آزادی بیان شان را سلب کرده ام؟

اگر آزادی بیان من سلب شد، مردم ایران از من عذرخواهی می کنند؟

یا چون تعداد مردم از تعداد من زیادتر است نیازی به عذرخواهی نیست و من می توانم بروم خفه بشوم یا خودشان خفه ام کنند؟

 اصولا من همیشه از مردم ایران عذرخواهی می کنم، عادت ام شده بابت هوایی که در آن نفس می کشم و در آن نفس نمی کشند از مردم ایران عذرخواهی کنم. اما بابت حضور خودم؟ به دلیل توقیف روزنامه؟ عذرخواهی کنم؟ چرا شما از مردم ایران عذرخواهی نمی کنید که دست توقیف کنندگان شرق را سالهاست باز گذاشته اید؟ می بینید بردیای عزیز، من هم می توانم شما را متهم و سپس دعوت به عذرخواهی از مردم ایران بکنم.

و این جواب من به شماست. جواب من به مردم ایران نیست. شما به نمایندگی از مردم ایران با من حرف نمی زنید. شما این نمایندگی را از طرف مردم ایران ندارید.

بردیا مایل است ساقی قهرمان از مردم ایران عذرخواهی کند. بردیا به چه حقی برای ساقی قهرمان تعیین تکلیف می کند؟ ضرورت عذرخواهی را خاطرنشان می کند؟ حجاب مناسب را معرفی می کند؟ درجه وقاحت را تعیین می کند؟ احترام شاعر در مقایسه با زن جنده را گوشزد می کند؟ اعتبار شاعر در مقایسه با بارونی را گوشزد می کند؟ 

دوست عزیز    این شمایید که تصمیم گرفته اید ساقی قهرمان را شاعر بشناسید و چشم تان را به روی واقعیت هویت «من» ببندید.  ساقی قهرمان شاعر، زن است، جنده است، همجنسگرا است.

حد خودتان را در تعیین تکلیف برای من نگه دارید از اندازه خارج نشوید. خلق الله اگر می خندند و شما اگر نگران آزردگی خاطر مردم ایران اید، مراقب باشید به خلق الله گوشزد کنید که چیز خنده داری در میان نیست، یکی از مردم دارد حرف می زند. جواب خواهید گرفت، یا خودتان به خودتان جواب خواهید داد که: این جنده است، این جزو مردم نیست.

آنوقت من به شما یادآوری می کنم بیشتر فکر کنید، انسانی تر فکر کنید. حق انسان را به جرم جنده بودن و بارونی بودن و غریبه بودن و از ما نبودن سلب نکنید. فراموش نکنید که حقوق بشر فقط برای شاعران و فرهیختگان نیست، حقوق بشر حقوق بشر است.

 در ضمن، جواب من به ایمان حذف نشده، همین جا در ته همین صفحه است و یا منتقل به آرشیو شده و با کلیک کردن روی «راست می گویند» می توانید ببیندش.

5 نظر برای “خیر، آقای بردیا، نباید

  1. من به نظرات و نوع زندگی خانم قهرمان احترام می گذارم. این حق هر کسی است که زندگی شخصی خودش را هر طور که دلش می خواهد، زندگی کند. حالا اینکه یک عده کله پوک می خواهند به بقیه بگویند که همه باید آنطور که آنها دلشان می خواهد زندگی کنند حرف بی ربطی است. من آنطور که خانم قهرمان زندگی می کند زندگی نمی کنم ولی به سبک زندگی ایشان به عنوان یک انسان آزاد احترام می گذارم. در ضمن حالم بهم می خورد از اینکه هی یک عده شرق شرق می کنند. بابا این شرق همچنین مالی هم نبود و اصلا هم بر خلاف گنده گویی های برخی سینه چاکانش یک وزنه سیاسی به حساب نمی آمد. مساله این است که می خواستند این روزنامه را ببندند و فقط دنبال بهانه بودند. این به خانم قهرمان چه ربطی دارد که برای رفتارهای اشتباه دیگرانی که روزنامه تعطیل می کنند عذر خواهی کند یا جواب پس بدهد؟

  2. ساقي قهرمان روش زندگي خودش را دارد كه خيلي هم برايش زيباست اگر بگذاريم
    من هم برايش آرزوي موفقيت درتمامي زمينه هايي كه فعاليت مي كند دارم
    و از اينكه تعطيلي شرق باعث شد ايشان و خيلي ها را بشناسم خوشحالم

  3. خیلی جالبه! عذرخواهی ساقی قهرمان برای بسته شدن شرق درست مثل معذرت خواهی یک بی گناه محکوم به اعدام است از جلاد به علت پاره شدن طناب دار!!… از این مضحک تر میشه؟! شرق روزنامه ای بود که باید بسته میشد و شد.مثل دهها و صدها جریده دیگه که بسته شد و کسی هم به تریج قبایش بر نخورد. اما نه برای تحدید آزادی که آزادی سیاسی اصلاً معنایی در این بلاد ندارد. چه رسد به آنکه روزنامه ای بخواهد از آزادی سخن گوید و تعطیلش کنند…در ایران متاسفانه بلاهت کانالیزه شده. یارو خیلی ریلکس نشسته پای مانیتور، دستور صادر می نماید به استغفار یک انسان که چرا می خواهد آنگونه که می خواهد زندگی کند؟!
    برادر من! تو اگر به فکر اپوزان ایرانی، باید خوب بدونی که یک، حکومت ایران اپوزان منسجم و کارساز ندارد فعلا متاسفانه و دو، اپوزانی که در مظان اتهام آزادی باشد!! اصلا نباشد بهتر است. پس اول اپوزان را بساز آنگونه که باید، بعد ازش دفاع کن. زنی به علت عدم آزادی در موطنش در دیار دیگری موجودیت خودش رو فریاد می زنه. به من و تو چه که بخواهیم اونو ، حتی در چهاردیواری خودش هم زجر بدیم و محدود کنیم؟! دوست نداری این نوع ادبیات رو، بیا سایت من به من دستور بده!! اگه از منم حالت بهم خورد برو سایتهای دیگه. اما مطالعه کن. به نظرم همه جا برو اما قبل از اینکه نظر بدی فقط کمی قبلش «…» کن. همین!…ببخشید که به جای اینکه نظرمو راجع به پاسخ نویسنده به سائل بدهم ، نظرم رو راجع به خود سوال دادم. می بخشید. گر چه خایه ای نیست که پای خایه مالی بگذارید! اما دلم سوخت که نام به این زیبایی «بردیا» باید مثل «مدل دروغینش» بیندیشد. می بخشید ای ملت ایران!

پاسخی بگذارید

